San?! Fowru agen? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Wierenga - WaarBenJij.nu San?! Fowru agen? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Wierenga - WaarBenJij.nu

San?! Fowru agen?

Door: mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

01 Augustus 2014 | Suriname, Paramaribo

Na iets meer dan twee weken veldwerk ben ik inmiddels weer terug in de stad. De jungle heeft dit keer meer sporen achtergelaten dan de vorige veldwerkperiode, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik ben er wel achter dat alles in het grote oerwoud erop uit is om mensen uit de buurt te houden; het prikt, steekt, bijt en brandt er op los. Van mieren tot planten, bijna alles heeft wel een goed functionerend afweersysteem bij de hand. En ook al ben ik al bijna twee weken in de stad, de wondjes zijn nog steeds niet genezen en de maka's (stekels van palmen) zijn pas twee dagen geleden uit m'n been verwijderd.

Dan de geestelijke sporen. Die zijn vooral positief. Wat een wonderlijk gevoel geeft het om zo lang in het binnenland te zijn en echt in en met het bos te leven. Je leert binnen no-time de tijd af te lezen aan de stand van de zon, de regen te voorspellen aan de hand van de stand van de maan (volle/nieuwe maan = meer regen) en hoe je aan de hand van de vegetatie kan zien hoe oud een bos zo'n beetje is. Daarnaast leer je gaandeweg welke houtsoorten waardevol zijn, welke planten bruikbaar zijn voor consumptie/geneesmiddelen en met welke planten je je kunt redden als je hopeloos verdwaald bent. Daarbij komt nog het primitieve leven (baden in de rivier, koken met regenwater, etc.) wat er voor zorgt dat je nog dichter bij de natuur komt te staan. Wat een machtig mooie ervaring, om zo in het bos te leven. Een aanrader voor ieder!

De manier waarop men hier gebruik maakt van het bos uit zich ook op een culturele manier, waarin veel planten en kruiden gebruikt worden voor bijvoorbeeld allerlei kwaaltjes en negatieve dingen. Zo heb ik met een cashewnoot in mijn zak gelopen als bescherming tegen slangen en met knoflook onder mijn kussen geslapen tegen de vervelende nachtmerries die ik constant had. Overigens zijn er ook genoeg kruiden in de omloop die bij mannen 'de bloedstroming verbeteren', if you know what I mean;) Gewoon wat lianen, wat boomschors en wat kruiden, mixen met rum en zo simpel is het. Komt geen apotheker aan te pas. Noem het homeopathisch, maar wat zou het fijn zijn als mijn huisarts een keer een thee-tje voor zou schrijven!

Oh ja, het onderzoek zelf. Zo veel ervaringen, maar zo weinig schrijfruimte. Het veldwerk verliep soepel, veel soepeler dan in het begin. Dit was te verwachten, gezien we nu precies wisten hoe en wat. Twee dagen voor een plot i.p.v. vier, een stuk sneller dus. Al het werk in Nieuw Aurora en Jawjaw is nu af; we hebben in beide dorpen twee plots in secundair en een in primair bos opgenomen. Nu nog een plot in Abenaston, waar we de vorige keer niet aan toegekomen waren. In totaal hebben we dan van zo'n 3600 bomen de hoogte en diameter opgemeten en de soortsnaam opgeschreven. Als dat geen resultaat is...

Al met al ben ik een echt tropenmens geworden door mijn verblijf hier. Ik eet alles, kan zelf met mijn houwer overweg, de hitte doet me weinig meer en ben helemaal zen geworden. Maar dat laatste kan ook door de Surinaamse manier van leven gekomen zijn.. Nu even genieten van twee weekjes vakantie en zo veel mogelijk van de rest van het land zien met vriendjelief.

Tot snel!


En nog even dit ter afsluiting: Mochten er nu nog mensen zijn die twijfelen over hun vakantiebestemming: kies een tropisch land en ga de jungle in. Ervaar zelf hoe prachtig en divers het is en vooral waarom we er voor moeten zorgen dat het behouden blijft. En kom net als ik terug als een echte Sranan Uma (of man natuurlijk)..;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 15 Mei 2014
Verslag gelezen: 1000
Totaal aantal bezoekers 197596

Voorgaande reizen:

19 Mei 2014 - 28 Augustus 2014

Paramaribo

Landen bezocht: